Opis
Ale dlaczego kościół zachował wszystkie cztery w kanonie Pisma Świętego? Mateusz, Marek i Łukasz są tak podobni – czy warto zachować ich wszystkich?Najbardziej znaną wczesną próbą zsyntetyzowania czterech ewangelii w jedną jest diatesaron („do czterech”), skompilowany przez ojca kościoła Tacjana około 170 rne. Tacjan połączył fragmenty wszystkich czterech ewangelii w jedną historię. Od tamtego czasu podjęto wiele prób połączenia ewangelii w jedną historię, ale ostatecznie Kościół uznał każdą ewangelię za wyjątkową relację literacką i natchnione, autorytatywne dzieło Ducha Świętego. kliknij i zapoznaj się z tym
Dlaczego istnieją tylko cztery ewangelie?
Istnieją ponad cztery starożytne dokumenty, które twierdzą, że są ewangeliami lub zawierają historie o Jezusie, w tym dzieła takie jak Ewangelia Tomasza, Ewangelia Piotra i wiele „ewangelii dzieciństwa” — wymyślne relacje z narodzin i dzieciństwa Jezusa . Dlaczego więc nie są zawarte w Biblii?
Wartość i wiarygodność historyczna tych „ewangelii apokryficznych” jest przedmiotem wielu dyskusji. Te ewangelie mogą od czasu do czasu zachować autentyczne powiedzenie lub historię o Jezusie, ale są trzy powody, dla których uczeni uważają je za niewiarygodne:
• Zostały napisane zbyt późno, aby mogły być wiarygodnymi relacjami
• Zostały fałszywie napisane pod przybranym nazwiskiem (pseudepigraficznym)
• Są zależni od kanonicznych ewangelii
Większą wartością tych późniejszych ewangelii jest dostarczanie informacji o pierwszych trzech wiekach historii Kościoła, zwłaszcza o ruchu z drugiego wieku znanym jako gnostycyzm. Niektórzy twierdzą, że Kościół prawosławny stłumił i wyciszył apokryficzne ewangelie, które przedstawiają „prawdziwego Jezusa” – ale argument ten nie wytrzymuje krytycznej analizy.
Jak większość współczesnych uczonych, Kościół odrzucił te późniejsze pisma, ponieważ nie przeszły one testu prawdziwości historycznej i brakowało im duchowej mocy i autorytetu, które wskazywałyby na natchnienie Ducha Świętego.Krótko mówiąc, istnieją inne „ewangelie”, ale to nie one dokonały cięcia.
Kluczowe dania na wynos
Ewangelie, które posiadamy, zostały dokładnie porównane z literaturą wczesnego kościoła — a cztery ewangelie w Biblii są najbardziej dokładnymi historycznie, natchnionymi przez Boga opisami Chrystusa.
Dobra nowina o Jezusie Chrystusie jest dobrą nowiną tylko wtedy, gdy jest prawdziwa. Przez dwa tysiąclecia Mateusz, Marek, Łukasz i Jan inspirowali miliardy ludzi do wiary w Jezusa i zbawienie, które przynosi. Każdy z nich ma do zaoferowania wyjątkowe rzeczy o swoim życiu i służbie oraz o tym, co to znaczy podążać za nim. I każdy z nich przetrwał próbę czasu.
Ewangelia Jana
Jan jest przekonującą Ewangelią. Został napisany, aby pokazać cuda Jezusa, aby ci, którzy czytają jego historię, uwierzyli w Niego i mieli życie wieczne (J 20:30-31). Sprawozdanie Jana o naukach i cudach Jezusa podkreśla boską naturę Jezusa Chrystusa. Dla Jana Jezus jest kosmicznym Synem Bożym, przyszedł zniszczyć dzieła diabła. Cała księga jest ułożona tak, aby w ten sposób przedstawić Jezusa. Oznacza to, że ewangelia Jana ma zupełnie inny charakter niż pozostałe trzy.
Dobrym przykładem jest sposób, w jaki zaczyna się ewangelia. Mama rk zaczyna się od chrztu Jezusa. Łukasz zaczyna od wydarzeń związanych z narodzinami Jezusa. Mateusz zaczyna się od Abrahama i śledzi pokolenia aż do Jezusa. Ale Jan prowadzi nas aż do pierwszych słów Biblii: „Na początku” (J 1,1). Jan opowiada historię boskiej istoty, która stała się ciałem, zamieszkała pośród nas i umarła, abyśmy mogli mieć życie wieczne.
Jak czytać ewangelie
Ewangelie, podobnie jak inne księgi Biblii, miały być czytane za jednym razem. Nie oznacza to, że za każdym razem, gdy czytasz od Jana, musisz przeczytać całość. Ale to oznacza, że jeśli chcesz poznać jednego z nich lepiej, powinieneś zarezerwować godzinę lub więcej na przeczytanie całej ewangelii za jednym razem.
Daje ci to wyczucie ogólnego „przepływu” narracji ewangelii. Zauważysz różne powtarzające się motywy. Zobaczysz, jak ton zmienia się w różnych ruchach.
Czytając ewangelie, zadaj następujące pytania:
• Co Jezus mówi o sobie?
• Z kim rozmawia Jezus? (To bardzo ważne. Czy rozmawia ze swoimi uczniami, wrogami, ogromnym tłumem?)
• Co Jezus mówi o Bogu?
• Jak Jezus reaguje na różne sytuacje? Co go cieszy? Co go denerwuje?
• Co Jezus nakazuje ludziom robić?